УКР

"Ми відкрита, чесна і стійка компанія", - генеральний директор ПрАТ «Компанія Ензим» Олена Вовк

22 Квітня 2019

«Компанія Ензим» є провідним українським виробником хлібопекарських дріжджів, який експортує 40% від усього обсягу своєї продукції. Завдяки багаторічним традиціям якості, біотехнологічним дослідженням, маркетинговим та дистриб’юторським потужностям компанія виходить з різноманітним асортиментом продукції на дедалі численніші міжнародні ринки. Для Олени Вовк робота в родинній компанії означає повернення до дому, де вона може поєднувати навики в царині міжнародного бізнесу та фінансів, отримані у Колумбійському університеті, та її попередній професійний досвід у сфері міжнародних фінансів

- Яким був Ваш шлях до Вашої поточної посади в компанії «Ензим», і яке Ваше загальне бачення її розвитку?

Цю компанію очолював мій батько, і вона належить нашій родині. Коли я навчалася у США, працювала в іноземній інвестиційній компанії в Україні, працювати на сімейному підприємстві не здавалося мені особливо привабливим. Однак коли я повернулася в Україну і побачила, скільки всього відбувається в компанії, та й у країні загалом після 2014 року, думка про роботу в «Ензим» захопила мене. На той час компанія вже була не просто виробником традиційних хлібопекарських дріжджів, який спеціалізувався на виробництві одного продукту. Вона налагодила експорт і партнерські відносини з багатьма дистриб’юторами, зацікавилася диверсифікацією та почала шукати нові напрямки роботи на основі здобутого виробничого досвіду. Наприклад, одним з напрямків диверсифікації стало заснування компанії з виготовлення кормів для домашніх тварин, яка зараз є лідером ринку в Україні. Тому я почала працювати в київській філії, де допомагала запустити продажі і маркетингову діяльність, а також допомагала батькові розвивати нові напрямки у цьому сегменті.

- Попри те, що «Компанія Ензим» функціонує з 1994 р., свій початок вона бере у 1870 р. Чи не могли б Ви розповісти про традиції та історію компанії?

Ми працюємо в надзвичайно традиційній галузі. Виробництво хлібопекарських дріжджів й справді можна вважати давнім ремеслом. Однак лише в цьому столітті завдяки дослідженням і розвитку самої дріжджової клітини почали з’являтися інші методи використання дріжджів. Ми зрозуміли, що вичерпали межі досяжного на традиційному ринку: наша частка на ринку України становить понад 50%; кожна третя хлібина випікається на наших дріжджах; 40% нашої продукції експортується, частково щоб мінімізувати ризики, пов’язані з присутністю лише в одній країні, а також тому, що ми ставимо перед собою найвищі стандарти. Згодом ми почали шукати шляхи розвитку продукції, оскільки ринок дріжджів фактично не може зростати. Справді, нова технологія випікання хліба означає лише те, що пекарі можуть використовувати дещо менший обсяг дріжджів, ніж раніше. Ми почали досліджувати дріжджову клітину, яка пропонує безліч можливостей. Це джерело багатьох поживних речовин природного походження, які можна застосовувати в багатьох галузях. Щоб навести декілька прикладів, дріжджі можуть слугувати природним замінником глутамату натрію, використовуватися в якості пробіотичних добавок в кормах для тварин для обмеження використання антибіотиків, частки дріжджової клітини можна розділяти і використовувати як джерело амінокислот, а у фармацевтичній промисловості дріжджові клітини можуть використовуватися в якості джерела поживних речовин для сприяння росту інших активних матеріалів.

- Якою є Ваша інвестиційна політика в царині досліджень і розробок в дріжджовій галузі?

У нашому відділі досліджень та розробок працює близько 10 – 12 осіб, а також чимало студентів, які виконують прикладну дослідницьку роботу. Наші працівники також проходять стажування в лабораторії Університету Саарбрюккена в Німеччині, оскільки у нас налагоджене партнерство з цією установою. Вони стверджують, що у нашому відділі досліджень і розробок вкрай важко зосередитися, адже дріжджова клітина пропонує безліч можливостей! Ми відбираємо штами дріжджів з метою виявити ті з-поміж них, які найбільш придатні для роботи в різних сегментах. Зокрема, у нашій лабораторії ми ретельно відбираємо дріжджі для різних пекарських потреб, для хліба швидкого випікання або з особливим ароматом, і так далі. Ми також виробляємо винні дріжджі, які є зовсім іншим штамом, та для інших нових застосувань, які ми ще не вивели в промислове виробництво. На нашу думку, для виводу нових продуктів на ринок потрібно три – чотири роки. Ми шукаємо додаткову цінність та майбутні тенденції в галузі. Стосовно нашої основної діяльності, ми продовжимо виробляти хлібопекарські дріжджі, адже це вкрай стабільна галузь і хороша платформа для розширення в інші галузі. Крім цього, ми займаємося пошуком додаткових партнерів в царині досліджень і розробок та партнерств з науковими установами. Ми також вивчаємо експериментальні установки для тестування наших продуктів, розроблених в лабораторії, в більшому масштабі, перш ніж розпочинати промислове виробництво.

- Які саме види продукції охоплює ваш основний напрям і що забезпечує «Ензиму» конкурентну перевагу в Європі?

Хлібопекарські дріжджі включають різні типи дріжджів для домашнього та промислового випікання, винні дріжджі та інші види дріжджів для приготування домашнього алкоголю, яке знову набуло широкої популярності. Зараз компанія є безумовним лідером на українському ринку дріжджів та експортує продукцію до 14 країн.

Більшість наших пресованих дріжджів експортується до Європи, а менші обсяги сухих дріжджів – до Азії та Африки. Європа дуже важлива для нас з кількох причин: по-перше, враховуючи можливі валютні коливання або кризи на українському ринку, вона забезпечує нам стабільність; по-друге, вона встановлює для нас стандарт якості, що дає нам змогу розвиватися з дотриманням нових тенденцій та, хоч і жорсткої, проте чесної конкуренції. Ми маємо економічну перевагу, оскільки наша сировина розташована близько до цукрових заводів України, і, що навіть важливіше, ми маємо масштаб і гнучкість, необхідні для виробництва всього потрібного, як під нашою власною маркою, так і під приватною маркою сухих або пресованих дріжджів з додатковою пластичністю, відповідно до потреб різних клієнтів. Це може здатися незвичним для України, але нам вдалося побудувати репутацію в Європі завдяки постачанню якісного продукту з повною стабільністю в плані поставок та ціни.

- Яким чином Ви б описали бренд «Ензим», і якому ставленню німецьких споживачів до вашої продукції ви б віддали перевагу?

Наша компанія є стійкою та надійною і разом з тим гнучкою та інноваційною тому, ми можемо розвиватися і пропонувати нашим клієнтам все, що їм потрібно. Зараз ми прагнемо розширити бізнес у Німеччині разом з різними партнерами всередині країни. Загалом, Європа є дріжджовим ринком з жорсткою конкуренцією, при цьому чимало конкурентів працюють над збільшенням власної частки.

- Яким чином Ви намагаєтеся пробитися на новий експортний ринок?

Кожен ринок особливий. Однак найважливіше – це знайти правильного партнера. Ми працюємо з дуже відмінними партнерами на різних ринках: це може бути дистриб’ютор, який пропонує повний асортимент продукції для пекарень, або інші схеми, наприклад, приватна марка. Нам потрібні надійні та амбітні партнери, які добре знають ринок і мають велику базу пекарень, яким вони вже постачають продукцію, адже саме так ми можемо створити синергію. Гнучкість є ключовою для конкурентоспроможного партнера.

- Наскільки екологічною є Ваша продукція?

Немає нічого більш природного і екологічного, ніж дріжджі. Вони існували у нашому світі завжди, а наш виробничий процес – це власне ферментація, яке відбувається так само, як і в природніх умовах. Одним з ключових аспектів, які дріжджі додають до хліба, є запах і смак, тому ми відбираємо найкращі штами для створення смачного хліба, який людям хотілося б понюхати, коли вони купують або виймають його з печі.

- Як компанія, яка працює у Львові, яким чином ви б охарактеризували бізнес-клімат у регіоні?

Кількість іноземних інвесторів, які розпочинають працювати в регіоні останнім часом, доводить, що це ділове середовище, орієнтоване на відкриття можливостей для бізнесу. Для нас як місцевого гравця в останні роки ведення бізнесу, безумовно, стало набагато простішим: бюрократія стала набагато меншою проблемою. Отримати дозвіл на будівництво або відшкодування ПДВ вже не є настільки клопітним, як це було раніше. Я думаю, вдалося досягти критичної маси: зараз уряд розуміє, що його завданням є сприяти бізнесу і поважати бізнес, а не створювати для нього перешкоди. Зараз нам набагато легше спілкуватися з представниками влади, оскільки вони розуміють наші потреби.

- Чи сприйняття України в західноєвропейських країнах, зокрема, в Німеччині, відповідає Вашим очікуванням?

Звісно, існують передумови для негативного висвітлення країни в пресі, але я гадаю, що причина цьому - тривале стереотипне сприйняття. Речі, як правило, сприймаються чорно-білими, і завжди легше піднімати негативні аспекти. Я хотіла б, щоб Україна сприймалася в усьому спектрі відтінків. Бажання людей покращити країну і розвиватися величезне. Коли ви починаєте співпрацю і занурюєтеся до рівня місцевих компаній та виконуваної ними роботи, все набагато спокійніше, ніж може видаватися.

- Яким буде Ваше кінцеве послання до інвесторів або потенційних партнерів?

Попри те, що Україна активно взяла курс на вступ в  ЄС лише кілька років тому, наша компанія працює там з 2001 р. Ми співпрацюємо з місцевими партнерами і чимало навчилися від наших європейських колег. Ми тут, ми відкрита, чесна і стійка компанія. Ми дбаємо про наш бізнес і людей, які працюють у нас. Не бійтеся нас, ми такі ж, як ви.

Джерело: Die Welt